Vastausten perusteella yhteistyön FINASin kanssa todetaan toimivan pääasiassa hyvin (kuva 1).
Kuva 1. Yhteistyö FINASin kanssa toimii hyvin.
1= täysin eri mieltä, 5=täysin samaa mieltä
Arviointiryhmän osaaminen ja ammattitaito saavat myös kiitosta asiakkailta (kuva 2).
Kuva 2. Arviointiryhmän jäsenet ovat osaavia ja toimivat ammattitaitoisesti
1= täysin eri mieltä, 5=täysin samaa mieltä
Numeerisista vastauksista eniten hajontaa on väittämässä, jossa arvioitiin asioiden käsittelyä FINASissa (kuva 3).
Kuva 3. Asiani käsitellään FINASissa ajallaan ja tehokkaasti
1= täysin eri mieltä, 5=täysin samaa mieltä
Muiden arvioitujen osa-alueiden osalta sekä arvioinnin toteutusta että sisältöä pidetään pääosin hyvänä. Tärkeimmiksi akkreditoinnin hyödyiksi koetaan hyöty oman toiminnan ylläpidon ja kehityksen kannalta (82% vastaajista), toiminnan laadun parantuminen (60% vastaajista) sekä hyöty kotimaisissa asiakassuhteissa, tilausten hankinnassa ja tutkimushankkeissa (56% vastaajista).
Sanallisten palautteiden mukaan yhteistyötä FINASin kanssa pidetään osaavana, sujuvana ja rakentavana. Arviointeja pidetään hyödyllisinä siten, että toimijat saavat eväitä oman toimintansa kehittämiseen. Kehityskohteiksi tunnistettiin arviointiryhmän jäsenten toiminnan edelleen harmonisointi sekä arviointiprosessin eri vaiheiden aikataulujen parempi hallinta. Tiedotukselta ja koulutukselta toivotaan mm. ajantasaista tietoa standardimuutoksista sekä akkreditoinnin tunnettuuden parantamista.
Arviointien harmonisointi on noussut entistäkin tärkeämmäksi FINASin toiminnan laajentuessa useille uusille alueille, ja samanaikaisesti arviointityöhön on perehdytetty paljon uusia asiantuntijoita. Asiantuntijoiden perehdytystä tullaan parantamaan ja käyttöön otetaan uusia tiedonhallinnan työkaluja. Arviointiprosessien aikataulujen hallinnassa on ollut haasteita viimeisen vuoden aikana FINASin toimintaympäristöön ja henkilöstöön kohdistuneiden muutosten takia. Asiaa on käsitelty mm. Akkreditointiasiain valtuuskunnan ja ohjaavan ministeriön TEMin kanssa ja tilanteen parantamiseksi on laadittu toimenpidesuunnitelma.
Keräämme asiakaspalautetta myös arviointikäyntien yhteydessä ja otamme mielellämme vastaan myös muuta palautetta toiminnastamme.
Lisätietoja:
Johtaja Risto Suominen, etunimi.sukunimi (at) finas.fi